Voordelen van een Run Flat band

De run flat band beschikt over de volgende specifieke eigenschappen om de band nog redelijk te laten presteren als die lek is;

  • Een stevigere wang (zijkant),
  • Gebruik van hitte bestendige materialen,
  • Extra grip rond de velg,
  • En andere technieken

Het grootste voordeel van een Run Flat band is dat de auto bestuurbaar blijft als de band lek is. In dat geval kan je met een snelheid van 80 km/uur nog ongeveer 80 kilometer verder rijden, bijvoorbeeld naar een montagepunt of een veilige parkeerplaats waar de band gewisseld kan worden. Doordat je naar de dichtbijzijnde werkplaats kan rijden met een lekke band is een reservewiel niet meer nodig en dat levert ruimte en een gewichtsbesparing op. Daarbij moet gezegd worden dat run flat banden doorgaans een stuk zwaarder dan gewone banden zijn waardoor de gewichtsbesparing beperkt is.

Nadelen Run Flat banden

Het is belangrijk te weten dat er ook nadelen kleven aan Run Flat banden. De opbouw, en gebruik van materialen, van een run flat band kunnen de levensduur of de prestaties van de band namelijk nadelig beinvloeden. Hoewel gezegd moet worden dat er tegenwoordig run flat banden zijn die zich wat de grip, het brandstofverbruik en confort betreft zeer goed kunnen meten met gewone autobanden.

Let op! Een ander nadeel dat het vermelden waard is, als bestuurder merk je niet snel dat de band lek is en daardoor bestaat de kans dat je te lang of met een te hoge snelheid doorrijdt.
Een oplossing voor dit probleem is een systeem dat de bandenspanning controleert en een signaal geeft als er iets mis is. Bepaalde auto's worden standaard met run flat banden geleverd, deze auto's hebben vaak ook een dergelijk systeem aan boord. Het is ook mogelijk om dit systeem later te laten inbouwen.

Zaken om rekening mee te houden

Run Flat banden kunnen net als gewone banden vaak nog gerepareerd worden als ze lek raken. De plaats waar het lek zich bevindt en eventuele schade door het doorrijden bepalen of het ook echt mogelijk en veilig is.
Let op! Dat je op run flat banden tot 80 kilometer ver kunt rijden op een lekke band wil niet zeggen dat dit ook goed is voor de band. Ook run flat banden beschadigen als je er op rijdt zonder dat er spanning op de band staat, ook onherstelbare schade. Het advies is daarom nog steeds om zo weinig mogelijk en tegen een zo laag mogelijke snelheid met een lekke band te rijden zodat deze nog hersteld kan worden.

Technieken

Run flat banden bestaan al heel lang en de technieken die gebruikt worden zijn steeds beter. Bepaalde bandenfabrikanten hebben een eigen run flat systeem, deze zullen we kort doorlopen. 

Goodyear: RunOnFlat
Goodyear RunOnFlat zijn dusdanig verstevigde banden dat bij een zogenaamde nuldruk, of gewoon een lekke band, de banden hun vorm behouden en niet snel beschadigd raken. Goodyear is een van de fabrikanten die ook veel aandacht schenkt aan het communiceren over Run Flat banden.

Michelin: PAX System
Het PAX System bestaat uit een speciale band, velg en extra ring. Deze extra ring zit rond het midden van de velg zodat de velg daarop kan rusten als er geen bandenspanning is. De velg en de band vormen samen een systeem dat ervoor zorgt dat de band niet van de velg kan lopen. Een klein nadeel is dat dit systeem niet op dezelfde manier ge(de)monteerd wordt als een gewone band. Dit systeem zou volgens Michelin meer grip en comfort bieden bij een lekke band dan het systeem met de verstevigde wangen.

Pirelli: Self Supporting Run Flat en K-PRESSURE 
Het Self Supporting Run Flat systeem van Pirelli geeft de band de eigenschap om intact te blijven als de lucht eruit is. De kans bestaat dat je met deze run flat banden helemaal niet merkt dat je een lekke band hebt en daardoor is een systeem dat de bandenspanning controleert eigenlijk noodzakelijk. Pirelli heeft een dergelijk systeem op de markt gebracht, het K-PRESSURE systeem.
Het K-PRESSURE systeem wordt op de ventielen gemonteerd en kan de signalen op drie verschillende manieren doorgeven;
    1. via een draadloze verbinding via de mobiele telefoon
    2. via het management systeem van de auto
    3. met een signaal op de ventieldop zelf (wit is OK, rood is probleem met de spanning)

Vredestein: Run Flat
De run flat banden van Vredestein zijn extra verstevigd. Vredestein had de primeur om als eerste een 4 seizoenenband in run flat uitvoering op de markt te brengen, de Quatrac 3 Run Flat. Deze band heeft een asymetrisch profiel waardoor de looprichting niet van belang is.
Naast een 4 seizoenenband heeft Vredestein ook een run flat winterband in het assortiment, de Wintrac Xtreme Run Flat. Alle Vredestein Run Flat banden zijn te herkennen aan een slakje en het VRFC kenmerk (Vredestein RunFlat Component) die op de band staan afgebeeld.

Terug naar Banden
Autobandencollectief aanbieding